18 Kasım 2008 Salı

Matematik Öğretiminde Analoji-8.UFBMEK-2008

Bu poster bildiri 8. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi adlı konferansta sunulmuştur.

MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ANALOJİ GELİŞTİRME ÜZERİNE BİR DENEME:
İKİ DOĞRUNUN BİR KESENLE YAPTIĞI AÇILAR VE İSİMLENDİRİLMESİ

Serkan Coştu Selahattin Arslan Tuğçe İkbal Giray Mehmet Filiz

ÖZET

Yapılandırmacı öğrenme ortamlarında kavramlar somutlaştırılarak anlatılmalıdır. Matematikteki kavramların soyutluğu da dikkate alınırsa öğrencilerin matematiği öğrenmeleri zorlaşabilir. Öğretmenler analojiler, modeller, drama, deney veya gösteri gibi teknikleri kullanarak konuları somutlaştırabilir. Son yıllarda yapılan araştırmalara göre analojiler ile kavramlar arasında bağlantı kurulması öğrencilerin anlamlı öğrenmelerine ve kavram yanılgılarının giderilmesine olanak sağlamaktadır. Bu anlamda araştırmamız benzerliklerin sıklıkla kullanıldığı analoji tekniği üzerinde duracaktır.
Matematik eğitiminde analojiler kullanılarak öğrencilerin somutlaştırarak öğrenmeleri ve öğrendikleri bilgileri uzun süre akıllarında tutabilmeleri sağlanabilir. Bu bağlamda çalışmamızın temel amacı paralel iki doğrunun bir kesenle yaptığı eş ve bütünler açılar ve isimlendirilmesine yönelik olarak bir analoji geliştirilmesi ve bu süreçte yaşanılanların yansıtılmasıdır. Bu amaçla hazırlanan analoji tasarlanarak öğretmen adaylarına uygulanarak görüşleri alınmış daha sonra 7.sınıf öğrencilerine uygulandıktan sonra bu görüşler doğrultusunda son şekli verilmiştir. Araştırmamızda toplanılan verilerle araştırmacının analoji geliştirme süreci üzerine yansımalarda bulunulmuştur. Bu yönüyle çalışma nitel yaklaşımı benimseyen betimsel bir araştırma kapsamında ele alınabilir. Hazırlanan iki analoji yardımıyla işlenilen dersle ilgili olarak öğretmen adaylarının çoğunlukla analojiyi dikkat çekici ve etkili buldukları bir kısmının ise karmaşık buldukları anlaşılmıştır. 7.sınıf öğrencilerinin analojiyi kullandıkları fakat bazılarının isimlendirmede sıkıntı yaşadıkları gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Yapılandırmacı Yaklaşım, Matematik Öğretimi, Analoji

Hiç yorum yok: